-
- Kwestie związane z inspekcją sanitarną reguluje Ustawa o Państwowej Inspekcji Sanitarnej z dnia 14 marca 1985 r. (Dz. U.2017 r., poz. 1261). Kompetencje Państwowej Inspekcji Sanitarnej określa art. 1 tej Ustawy, zgodnie z którym: Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:
1) higieny środowiska,
2) higieny pracy w zakładach pracy,
3) higieny radiacyjnej,
4) higieny procesów nauczania i wychowania,
5) higieny wypoczynku i rekreacji,
6) zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku,
7) higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne
- w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.
- Podstawowym zadaniem Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest czuwanie nad przestrzeganiem przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, a dotyczących w szczególności:
- higieny środowiska, w tym w szczególności wody przeznaczonej do picia przez ludzi– w przypadku, gdy szkoła prowadzi własną kuchnię, obowiązana jest posiadać aktualne badania wody używanej do produkcji posiłków. Badanie powinno zostać zlecone odpowiedniemu laboratorium. Badanie jest płatne. Ważność badania trwa rok, więc powinno być ono co rok powtarzane.
- powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi – każde pomieszczenie przeznaczone na pobyt ludzi musi spełniać odpowiednie normy dotyczące wymiany powietrza. Potwierdzenie spełniania tych norm określa się na protokole sprawdzenia działania urządzeń wentylacyjnych. Badanie takie również wykonuje się co roku.
- utrzymanie należytego stanu higienicznego obiektów i urządzeń użyteczności publicznej– jeśli chodzi o placówki oświaty, to działania pracowników sanepidu są bardzo szczegółowe i rygorystyczne, ich kompetencje są zasadniczo nieograniczone (mogą zajrzeć „w każdą dziurę”). Podczas kontroli sprawdzane są nie tylko meble czy dywany, ale również przybory do czyszczenia oraz środki do tego używane. Osoba kontrolująca sprawdza także stan techniczny urządzeń oraz daty ważności środków do sprzątania, jak również sposób zabezpieczenia ich przed dostępem dzieci. Pracownicy sanepidu sprawdzają również okolice budynku oraz miejsce do gromadzenia odpadów. Na wszystko można żądać odpowiedniego potwierdzenia – m.in. umów na wywóz śmieci, dowodu na wymianę piasku w piaskownicy (piasek powinien być wymieniany minimum raz do roku). Nad utrzymaniem czystości wokół budynku (ośnieżanie, zamiatanie, grabienie liści) czuwa właściciel obiektu lub osoba obiektem zarządzająca.
- warunków żywienia zbiorowego– w sytuacji, gdy dyrektor zdecyduje się na prowadzenie własnej kuchni zobowiązany jest do przestrzegania szeregu bardzo restrykcyjnych przepisów. Dlatego też coraz częściej dyrektorzy szkół decydują się na serwowanie uczniom posiłków z cateringu.
- higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo – wychowawczych– nie należy zapominać, że sanepid kontroluje również wielkość pomieszczeń w stosunku do ilości przebywających w nim osób (dzieci). W przypadku przekroczenia liczby dzieci, pracownik sanepidu określi termin na dostosowanie ilości dzieci do liczby miejsc, a w przypadku niewywiązania się z zaleceń w terminie, na dyrektora bądź właściciela szkoły może zostać nałożona wysoka kara pieniężna.
- Nie należy również zapominać, że kontrola sanepidu w szkole może być niezapowiedziana. W związku z tym, najlepiej przez cały czas czuwać nad czystością i przestrzeganiem przepisów w szkole. Dyrektor czy właściciel placówki oświatowej nie mogą zakazać przeprowadzenia kontroli. Kontrola może odbywać się o każdej porze dnia i nocy.