Proponuje się wprowadzenie rozwiązań mających na celu stworzenie bardziej motywującego systemu wynagradzania nauczycieli. Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych wprowadziła obligatoryjność cyklicznego dokonywania oceny pracy wszystkich nauczycieli co 5 lat oraz powołała nowy dodatek dla nauczycieli dyplomowanych, którzy legitymują się wyróżniającą oceną pracy. Proponuje się jednak rozszerzenie dodatku za wyróżniającą pracę także dla nauczycieli kontraktowych i mianowanych. Dodatek dla takich nauczycieli będzie przysługiwał w okresie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, jednak nie dłużej niż przez 3 lata. W przypadku, gdy w tym czasie nauczyciel otrzyma ocenę pracy niższą niż wyróżniająca, prawo do dodatku automatycznie wygaśnie.
Dodatek za wyróżniającą pracę nadal nie będzie uwzględniany przy obliczaniu kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenie nauczycieli. Otrzymane więc przez nauczyciela dodatki za wyróżniającą pracę nie mogą powodować obniżenia otrzymywanych przez niego innych składników wynagrodzenia np. dodatków motywacyjnych.
W dniu 12 kwietnia 2019r. Sejm RP przyjął ustawę o opiece zdrowotnej nad uczniami. Ustawą tą zmienia się ustawę z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Głównym celem przyjętej ustawy jest zapewnienie jednakowego poziomu opieki zdrowotnej bez względu na to, do jakiego typu szkoły dany uczeń uczęszcza czy też w jakiej miejscowości. Ma także zostać zwiększona efektywność świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
Zgodnie z ustawą, opieka zdrowotna nad uczniami jest realizowana w szkole i obejmuje profilaktyczną opiekę zdrowotną, promocję zdrowia oraz opiekę stomatologiczną. Opieka zdrowotna dotyczy dzieci i młodzieży objętych obowiązkiem szkolnym do ukończenia 19. roku życia, a w przypadku uczniów objętych kształceniem specjalnym – do ukończenia szkoły ponadpodstawowej. Opieka ta jest całkowicie finansowana ze środków publicznych.
Odwołanie dyrektora szkoły publicznej, bez zachowania okresu wypowiedzenia, dopuszczalne jest – zgodnie z jednolitą linią orzecznictwa sądów administracyjnych – tylko w wyjątkowych sytuacjach, czyli wtedy, gdy brak zmiany kierownictwa doprowadzić może do zagrożenia interesu publicznego lub destabilizacji placówki pod względem dydaktycznym, wychowawczym czy oświatowym.
Odwołanie dyrektora placówki musi więc być szczególnie uzasadnione. W omawianej materii można przyjrzeć się niektórym wyrokom sądowym, aby lepiej zobrazować sobie sytuację. W tym miejscu, dla przykładu, podać można wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dn. 11.10.2018r. za sygn. akt III SA/Kr 403/18, gdzie Sąd podkreślił, iż skutki prawne w zakresie odwołania dyrektora wywołuje tylko zarządzenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), a nie późniejsze pisma wyjaśniające lub dodatkowa argumentacja podnoszona przez organ w toku postępowania przed sądem. To, jakie zdarzenia organ prowadzący uznaje za przesłanki odwołania dyrektora, musi wynikać bezpośrednio z treści uzasadnienia wydanego w tym zakresie zarządzenia.